Oslavy 1000 let Fürthu
Miroslav Petr
Festival železnice ve Fürthu
Bavorské město Fürth – dnes souměstí s mnohem známějším Norimberkem – slaví v tomto roce 1000 let od svého vzniku.
Protože první německá železnice vedla právě mezi oběma uvedenými městy, představuje tu železniční doprava dodnes
jednu z důležitých ekonomických aktivit. O víkendu 15. – 16.září 2007 se ve Fürthu konal Festival železnice a autobusů.
Sjelo se skoro 50 lokomotiv všech trakcí – od modelu archaického stroje Adler z roku 1835, po současné hvězdy kolejí.
Nejnovější jednotku ICE 3 pokřtila manželka místního starosty jménem „Fürth“. Nechyběla nejrychlejší elektrická
lokomotiva na světě, stroj 1216 050, popsaná velkým nápisem „357 km/h“ upřesňující její vynikající výkon, dosažený
loni 2.září na nové trati Norimberk – Mnichov. Ale jak to bývá, největší přízeň diváků si na podobných akcích
vždy vysluhují parní lokomotivy, které i zde jely jako finále přehlídky. Jiné jezdily se zvláštními vlaky a ani
se divákům nestačily předvést. Smutným exponátem byl vrak největší německé nákladní parní lokomotivy 45 010, která
společně s dalšími muzejními stroji před několika lety ohořela při zhoubném požáru depozitáře Dopravního muzea
Norimberk v nedalekém depu Gostenhof. Část výtěžku ze vstupného – 1 € z každé vstupenky – šla do fondu na opravu
zničené lokomotivy.
Pořadatelé pozvali z České republiky parní lokomotivu 475.111, udržovanou členy Iron Monument Clubu v Plzni,
deponovanou v DKV Plzeň. Jednalo se od roku 1999 v pořadí už třetí návštěvu této lokomotivy přímo v Norimberku.
Také reklamní materiály Českých drah se díky pozvání lokomotivy 475.111 dostaly k německému publiku. Provozovatelé
„šlechtičny“ měli velmi příjemný zážitek, když německému průvodci české lokomotivy volali na mobil lidé z tribun
přímo na stroj a blahopřáli mu, že doprovází nejkrásnější lokomotivu. A obratem samozřejmě přišly dotazy, zda by
se lokomotiva mohla účastnit i dalších akcí v Německu. Česká 475.111 nebyla jedinou zahraniční lokomotivou na akci -
německé spolky vystavily i dva neprovozní exponáty: rakouskou 93.1410 (obdoba naší řady 431.0) a elektrickou
lokomotivu 3602, původem z Lucemburska. Muzeum DB z Koblenz poslalo kompletní sbírku historických elektrických
lokomotiv DB, z Bavorska přijely téměř všechny provozní parní lokomotivy. Část exponátů měla původ v zemích bývalé NDR.
Také v souběžném programu věnovaném městské hromadné dopravě měla ČR zastoupení. Historický autobus ŠKODA 706 RTO
přivezl rovněž IMC Plzeň. Mezi jinými 80 autobusy se neztratil. A to byla v této kategorii vozidel konkurence ještě
větší. Přijela vozidla nejen německá, ale i ze Švýcarska, Belgie i odjinud.
V nedělních a pondělních novinách o akci informoval místní tisk. Asi není náhodou, že na všech třech fotografiích
z přehlídky parních lokomotiv je v náhodně zakoupených novinách vždy lokomotiva 475.111. Noviny uvedly, že akci
navštívilo 35 tisíc diváků. Rovněž během přepravy z Plzně až do Fürthu se česká lokomotiva stala objektem zájmu
stovek náhodných diváků i desítek fotografů, kteří neváhali vzít si na zdokumentování přepravy lokomotivy volno.
Jízda na německém území proběhla na zvláštním vlaku, vedeném německou lokomotivou 52 8080 na přípřeži. Tím se splnil
předpisový požadavek na vybavení vedoucí lokomotivy na vlaku zabezpečovacím zařízením Indusi.
Na rok 2010 plánují v Německu rozsáhlé oslavy 175 let vzniku železnic. Akce ve Fürthu dává tušit, jaký je potenciál
německých muzejních sbírek železničních vozidel, které při správné organizaci dokáží odvést nenahraditelné služby
při propagaci železnice. Máme se nač těšit.