Head


Fotogalerie akce

Sarajevo 2006

Jaroslav Novotný

Po dvou úspěšných expedicích do bývalé Jugoslávie jsme připravili speciální expedici „Sedm v Sarajevu“, která byla zaměřena na tramvajové provozy v rakouských městech Linec a Gmunden, v chorvatském Zagrebu i Osijeku a třídenní pobyt v bosenském Sarajevu, návštěvy železničních provozů v Rakousku, ve Slovinsku, v Chorvatsku i v Bosně a Hercegovině.
10.6.2006
Cesta byla započata v sobotu mikrobusem z českobudějovické půjčovny. První železniční návštěva byla na muzejní koňské dráze v Kerschbaumu (Museums Pferdeisenbahn). Provozována je jen v sobotu a v neděli od 13 do 18 hodin. Trať je dlouhá asi 0,5 km a je národně technickou památkou. Trasa naší expedice pak vedla do rakouského Lince na tramvaje spol. Linz A.G. Linien. Po krátkém pobytu ve městě se odjelo do slovinského městečka Ptuj, kde na místním nádraží projel vlak IC 247, tažený lokomotivou 664.107. Nocleh byl v místním hotelu Poetovio.
11.6.2006
Druhý den putování. Naše expedice pokračovala celodenní návštěvou chorvatského Zagrebu. Na hlavním nádraží pořízeny fotografie parní lokomotivy 125 052 na pomníku a další stroje v pravidelné provozu. Technické muzeum Zagreb není velké, má však několik opravdu kvalitních exponátů, např. parní lokomotivu typu Ct č. 7 z dráhy Zagreb – Sambor, výrobce Orenstein+Koppel, rok výroby 1930, rozchod 760 mm a parní lokomotivu typu Ct č. 33 – Gabor z Podravsko-slavonské železnice, výrobce Krauss München, rok výroby 1890, rozchod 1000 mm. Z tramvají je vystaven motorový osobní vůz č. 7 z Dubrovníku, vyrobený roku 1912 v Grazu, s elektrickou výzbrojí Křižík, a vlečný vůz koňky č. 1, též z Dubrovníku. V muzeu jsou i další zajímavé exponáty, na příklad malá ponorka italské výroby Caproni CB 20 a stíhačka North American Thunderbolt. Tramvaje o rozchodu 1000 mm provozuje v Zagrebu dopravní podnik Zagrebački Električni tramvaj (ZET). Vyfotografovali jsme i tzv. horskou linku č. 15, vedoucí ze smyčky Mihaljevac na konečnou Dolje, kde trať vedla do tunelu, který je v současné době zazděný. Nocleh byl v dědince Lipovjani-Novska poblíž hranic HR/BIH.
12.6.2006
Další den byl poznamenán celodenním přesunem do Sarajeva s návštěvami pomníků po trase. Prvním zastavením, ještě v Chorvatsku, byl památník na místě ustašovského koncentračního tábora z II.světové války v Jasenovaci, kde je k vidění parní lokomotiva 20-184, typu 1C, v žalostném stavu spolu s pěti vagony. Souprava stojí na bývalé vlečce vedoucí do koncentračního tábora. Dalším zastavením byl pomník v Prijedoru, v blízkosti železniční stanice, kde je parní lokomotiva Škoda, JŽD 1934, typu E o rozchodu 760 mm. Ve městě Banja Luka u vojenského muzea se nalézá pomník parní lokomotivy č. 2, typu BBt, nazvané Dvica, rozchod 760 mm, a krásný tank M3A Stuart. Pod skalou u Muzea I. zasedání AVNOJ ve městě Jajce jsme objevili parní lokomotivu č. 1190 ze závodu Elektrobosna, která je typu Bt o rozchodu 760 mm. Dalším zastavením byl pomník v městě Donji Vakuf, kde se v areálu dřevařského závodu nalézá parní lokomotiva č. 6 o rozchodu 760 mm. Pro zákaz fotografování nebyla fotografie pořízena. Posledním místem tohoto dne byl Travnik, kde je u bývalého nádraží vystavena parní lokomotiva 97-038 spolu se 2 vozy, rozchod 760 mm. Po čtyři noci se staly chatky v kempu Oaza v Ilidži našim místem odpočinku. K tramvajové smyčce Ilidža je to 20 minut pěší chůze.
13.6.2006
Čtvrtý den, první „sarajevský“, jsme začali prohlídkou tramvajové vozovny dopravního podniku JPK Gradski Saobracaj v Sarajevu (GRAS). Byl zdokumentován stav tramvají po rekonstrukcí z K2YU na SATRA II a III. Vedle odstavených „vídeňských“ tramvají jsou odstavené i velkokapacitní tramvaje typu Tatra KT8D5, ev.č. 301-304, dodané z Košic. V provozu byly vidět jen tramvaje Tatra K2YU, rekonstruované tramvaje SATRA II, III a tramvaj Tatra KT8D5YU č. 300, která vyjíždí jen sporadicky. Na sarajevském stadionu Grbavica jsme objevili parní lokomotivu 62-634, kterou jsme mohli vyfotografovat jen přes plot stadionu. Na nádraží Novo Sarajevo jsme viděli lokomotivy ř. 442.
14.6.2006
Druhý „sarajevský“ den se badatelská skupina rozdělila na dvě části, železniční a MHD. Skupina železniční jela vlakem do chorvatského Ploče najít pomník parní lokomotivy 83-106. Našla ho v blízkosti železniční stanice Ploče, na posunu viděli lokomotivu 2 041 028. Skupina MHD zahájila den návštěvou trolejbusové vozovny s projížďkou trolejbusem 14Tr01, ev. č. 4213, ex. Pardubice 310(II). S šéfmechanikem Jaroslavem Kořízkem projela část linky 103 až na smyčku Dobrinja v srbské části Sarajeva. Završením dne byla návštěva lanové dráhy (krivy lift) na Crni vrh, spojující ulice Gorica a Odobašina. V provozu byla jen jedna kabinka ze čtyř. Platí tu i jednodenní jízdenka GRAS – cena 5,30 KM.
15.6.2006
Třetí „sarajevský“ den skupina MHD pokračovala v dokumentaci tramvajového i trolejbusového provozu v Sarajevu. Železniční skupina odjela do Mostaru, kde si v městě Jablanica Grad prohlédla pomník parní lokomotivy 73-018.
16.6.2006
V pátek náš pobyt v Sarajevu skončil. Cestou jsme se zastavili u pomníku parní lokomotivy ČKD 25-26 před ředitelstvím ŽFBH v bosenském městě Tuzla. Ve vozovně Gradski Prijevoz Putnika (GPP) v chorvatském Osijeku jsou poslední „kusy“ tramvají Tatra T3YU před rekonstrukcí na T3RP.O, kterou provádí česká firma KOS Krnov. V době naší návštěvy již bylo dodáno šest tramvají tohoto typu T3RP.O (0601-0606). Nalezen byl pomník parní lokomotivy 51-136 ve stanici chorvatských železnic Virovitica. Spali jsem zase ve slovinské Ptuji, tentokrát v malém penionu.
17.6.2006
Cestou domů jsme na malou chvíli zajeli do Gmundenu vyfotografovat tramvaje, přesně řečeno tramvaj, protože byl v provozu jen vůz č. 8. Nejen to, na vlnách jezera Traunsee se houpal parník Gisela. U hranic do ČR jsme opět navštívili muzejní koňskou dráhu v Kerschbaumu (Museums Pferdeisenbahn), tentokráte byly v provozu dva vozy. Tato zastávka byla poslední v naší expedici. V Českých Budějovicích naše společná cesta skončila.

Cestovní deník z akce