Head


Fotogalerie akce

Rumunsko 2003

Jana Běhounková

26.7.2003
Odjezd Praha 10:00 hod., příjezd Miskolc kemp 22:45 hod.
27.7.2003
Odjezd 06:40 hod. z kempu na konečnou bývalé lesní (dnes již výletní) železnice. Po chvíli dohadování o ceně odjíždíme cca 07:30 hod. směr Lillafüred. Po cestě se nachází mj.: Garadna - malé železniční muzeum (vstup 100 Ft), Öskohö – miniskanzen s hamrem a pecí (vstup 140 Ft), okruh dětské železnice o rozchodu 381 mm. Po návratu zpět na konečnou odjezd do Nyíregházy, kde se nachází tramvajový pomník. Tramvaj zde jezdila do poloviny 60-tých let 20.století. Odjezd cca v 18:00 hod. do Rumunska. Jízda celou noc.
28.7.2003
Příjezd 05:45 hod. do Viseu de Sus. Prohlídka města (pravoslavný kostel, pěkný dřevěný řeckokatolický kostel aj.) a přilehlého nádraží, kde je dnes již jen nákladní doprava (osobní skončila začátkem 90-tých let). Cca v 10:30 hod. (když se konečně podařilo dát dohromady ”soupravu”) odjíždíme ”turistickým” vlakem na trať. Soupravu tvoří parní lokomotiva Resita a kromě mnoha oplenových vozů, určených na dopravu dřeva z doliny, též ”hytlák” a 2 (otevřený a zavřený) osobní vozy. Vše narvané místními i turisty. Cena jízdenky 185 000 lei (5 euro). Pomalu se suneme údolím podle řeky, občas nějaký ”místňák” vystoupí, bere se voda do lokomotivy, příp. dřevo. Příjezd do Fainy cca 14:30 hod. Zde většina turistů vysedá, vlak pokračuje ještě k jakési chatě v žkm cca 35,5 (za Valea Babei), kde vystupuje skupina místních rekreantů. Návrat zpět k odbočce. Zde se koupeme a čekáme, až se vlak vrátí s naloženým dřevem (9 vagónů!). Večer zpět přes Fainu (odj.19:40 hod) do Viseu se Sus (příjezd 23:00 hod.). Zde i spíme.
29.7.2003
Odjezd 06:50 hod., příjezd do Tirgu Mures a v 11:30 hod. odjezd zvláštním parním vlakem směr Band. V zastávce Berghia je asi hodinová pauza, zde posun. Dále pokračujeme na sedlo před Bandem (příjezd cca 16:00 hod.). Dále, do konečné stanice pokračuje pouze lokomotiva (asi nás tam nechtějí, protože se tam nachází cikánská osada!) nám připravili perfektní hostinu. Kolem se potulují žebraví psi, tak je krmíme zbytky z domova (vč.”zelených” řízků), moc jim chutná – snad to ve zdraví přežili. Odjezd 18:30, příjezd Tirgu Mures 20:15 hod. a hledání kempu. Ten se podaří najít až ve 23:30 hod.
30.7.2003
Odjezd 09:30 do Sibiu (příjezd 11:30). Zde obhlídka (část se i jde svézt) úzkorozchodné tramvaje (původně jezdila v Ženevě, má ještě originální nápisy). Dále prohlídka muzea v místním depu – spousta parních lokomotiv, bohužel v různém stadiu rozpadu. Prohlídka města. Odjezd 15:30 podél Oltu před Govoru, kde končíme v 18:30 v kempu. Zde jsou k disposici venkovní bazény, vč. jednoho s údajně jodovou vodou.
36.7.2003
Odjezd 08:25, příjezd do Govory, cca 16 km vzdálené (08:50). Zde průmyslová úzká a depo. Nejezdí se zde – dovolená. Problémy s povolením fotit. Po dlouhé době zbytečného čekání odjezd (10:40) do Horezu (11:30). Zde prohlídka ženského kláštera Hurez, který je pod patronací UNESCO. V současné době zde pobývá 48 jeptišek. V přilehlém městečku – ruční výroba keramiky. Odjezd (14:45) do Tirgu Jiu (16:30). Nakupujeme na trhu a asi po půl hodině odjíždíme do sedla Lainici (18:00), kde táboříme.
1.8.2003
Odjezd v 08:00 hod., jedeme podél dráhy v soutěsce řeky Juiu. Trať byla stavěná za války, je zde mnoho tunelů, mostů, galerií. V cca 09:00 zastavujeme v zastávce Lonea–doly, odtud vede úzká uhelná dráha do Petrosani. V tamějším depu jsou 3 parní lokomotivy na pomníku, vč.zubačky 40.001 (Florisdorf 1908), která jezdila okolo pohoří Retezat. Dále pokračujeme do Hunedoary (příjezd 13:30). Zde úzká průmyslová dráha pro dopravu kamenů z přilehlého lomu do cementárny. Z původní délky cca 12 km se zachovalo cca 4 km. Jedeme na nákladu. V blízkosti mohutný středověký (budován od 14.st.) hrad Corvin, největší pevnost v zemi. V interiérech mj. život Iancu de Hunedoary, hrdiny uherských bojů s Turky. Odjezd (15:30) do Bradu (16:30) a odtud (17:00) zvláštním vlakem úzkou dráhou cca 8 km do Criscioru (17:45 hod.), kde se nachází zrušený důl na zlato. Dříve též elektrárna a zázemí oprav pro doly. Dnes je areál majetkem soukromé firmy, která se specializuje na opravy. Asi po hodině (prohlídka areálu) odjezd do Bradu a na tábořiště (příjezd 20:45 hod.). V přilehlém motorestu mají 23 druhů piv!
2.8.2003
Odjezd 09:30 hod. přes pohoří Apuseni do Ghiorocu. Od Pancoty jedeme podél bývalé příměstské tramvaje (rozchod 1000 mm). Postavena v r.1906, zrušena 1991, původní délka 58 km. Z Giorocu je zachovaný úzkorozchodný úsek (k chemičce). Prohlídka tramvajového depa a odjezd (15:30) rekonstruovaným vozem (v r.1995) k chemičce a dále do centra (Tatra T4). Příjezd do Aradu 17:45 hod. – nákupy, prohlídka města. Odjezd 19:10 hod. směr hranice. Vzhledem k 4 hodinovému čekání (2+2 na každé straně)! Dojíždíme v kempu v Maďarsku až v 01:15 hod. dalšího dne. Je tu ale teplá sprcha!
3.8.2003
Odjezd domů 09:30 hod. se neobejde bez komplikací – podkládáme kola budu pod podjezdem. Příjezd Praha 20:10 hod.

Cestovní deník z akce